سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایمپلنت دندان به چه مراقبتهایی نیاز دارد؟

به نقل از پزشکان شبکه دندان‌پزشکی میخک، شایع‌ترین نوع عفونتی که بعد از کاشت دندان ایجاد می‌شود پری ایمپلنت است که به دلیل تجمع پیشرونده‌ی پلاک‌های دندانی ایجاد می‌شود. البته در صورتی‌که در جایگذاری از  ایمپلنت تیتانیوم استفاده نشده باشد و کیفیت مواد مورد استفاده پایین باشد احتمال بروز عفونت بیشتر می‌شود. 28 درصد از افرادی که جراحی ایمپلنت انجام می‌دهند، مبتلا به این عارضه می‌شوند اما در تمام افراد موجب نارسایی در ایمپلنت و شکست درمان نمی‌شود  .

 توصیه متخصصان دپارتمان ایمپلنت میخک این است که با رعایت نکات مراقبتی زیر، ریسک عدم موفقیت کاشت دندان خود را به صفر برسانید.

 

مراقبت از دندان ایمپلنت شده شامل چه مراحلی است؟

مراقبت از ایمپلنت شامل دو بخش است: مراقبت قبل ایمپلنت و مراقبت‌های بعد از مراحل ایمپلنت دندان. در ادامه آن‌‌ها را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

 

مراقبت‌های قبل از ایمپلنت دندان

پیش از انجام ایمپلنت باید از سلامت لثه‌ها مطمئن شوید و بررسی دقیقی در مورد عفونت، پوسیدگی، یا سایر  بیماری‌ها انجام شود. همچنین لازم است اسکن رادیوگرافی تحت عنوان CBCT انجام شود و به همراه گزارش و CD به پزشک تحویل داده شود. پزشک با این گزارش می‌تواند ارتفاع و ضخامت استخوان، محل عبور اعصاب و سینوس‌ها را بررسی کند.

 در نهایت پزشک باید در جریان بیماری‌های فرد مانند بیماری‌های قلبی، دیابت، فشار خون، و داروهای مصرفی قرار بگیرد. اما به طور کلی تمام بیمارانی که قصد انجام ایمپلنت دارند باید موارد زیر را رعایت کنند:

 سه تا 5 روز قبل از انجام ایمپلنت از داروهای رقیق کننده مانند وارفارین و انواع دیگر داروهای رقیق کننده استفاده نکنند.

یک ساعت پیش از انجام ایمپلنت یک داروی مسکن قوی مصرف کنند.

شب پیش از جراحی فرد باید به میزان کافی استراحت کند.

درصورت تشخیص پزشک می‌توان مصرف آنتی بیوتیک را قبل از انجام ایمپلنت شروع کرد.

مراقبت‌های بعد از جراحی لثه و ایمپلنت دندان

بعد از جراحی ایمپلنت برای کنترل عوارض ایمپلنت مانند درد، خونریزی و عفونت فرد باید اقدامات مراقبتی برای بهبود و ترمیم دندان جراحی شده را با دقت انجام دهد. مراقبت بعد از مرحله اول ایمپلنت به طور کلی مبتنی بر استراحت کردن، استفاده کردن از مسکن و استفاده از کمپرس سرد است.

 

مراقبت از لثه بعد از جراحی ایمپلنت

 مراقبت بعد از اولین جلسه ایمپلنت و استراحت کردن تا 48 ساعت ضروری است.  استفاده از کمپرس سرد و قرار دادن یخ روی محل یکی از بهترین اقدامات برای کاهش تورم و تسکین درد است. به طور متناوب باید هر ده دقیقه یک بار یخ را روی صورت قرار دهید و آن را بردارید. به مدت 48 ساعت بعد از کاشت باید این کار را انجام دهید.

 

خونریزی لثه و دندان بعد از ایمپلنت

ممکن است در روزهای اول بعد از جراحی دچار خونریزی لثه و دندان شوید. مقداری کمی از خونریزی طبیعی و ناشی از آسیب به لثه است و ممکن است تا 48 ساعت یا 72 ساعت نیز ادامه داشته باشد. به همین جهت  پزشک شما بعد از اتمام عمل، یک تکه گاز استریل روی محل می‌گذارد. شما باید آن را فشار دهید و تا یک ساعت دهان خود را باز نکنید. این کار باعث کنترل خونریزی می‌شود.

 

تسکین درد دندان بعد از ایمپلنت

بروز درد و ناراحتی بعد از کاشت دندان، طبیعی است و پزشک برای کنترل آن به بیمار توصیه می‌کند از داروهای مسکن استفاده کند. حتی می‌توانید داروی مسکن را همراه خود به مطب ببرید و بلافاصه آن را استفاده کنید.

 

مراقبت از بخیه ایمپلنت

رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از ایمپلنت ضروری است. بنابراین مسواک زدن، استفاده از دهانشویه یا آب نمک حتما باید انجام شود. اما در مسواک زدن باید دقت شود که به لثه‌ی آسیب دیده یا اجزای ایمپلنت یا بخیه‌ها فشار وارد نشود. در مواردی که از بخیه قابل جذب استفاده نمی‌شود 7 تا 10 روز بعد از جراحی برای کشیدن بخیه باید به مطب مراجعه کنید.

 

مراقبت های بعد از سینوس لیفت

در برخی افراد که استخوان فک باریک است و نمی‌تواند ایمپلنت را پشتیبانی کند باید جراحی سینوس لیفت انجام شود. در این جراحی با افزودن مواد پیوندی استخوان قاعده‌ی استخوان سفت و محکم و آماده‌ی دریافت دندان جدید می‌شود.

 بعد از انجام سینوس لیفت مهم‌ترین اقدام فشار نیاوردن به محل جراحی است. بنابراین باید در معرض مواد آلرژن قرار نگرفت و عطسه نزد. زیرا موجب حرکت مواد پیوند استخوان می‌شود و و بخیه ها نیز شل می‌شود.

 برای جلوگیری از گرفتگی بینی می‌توان آب نمک رقیق قرقره کرد. درصورت بروز درد می‌توان از مسکن استفاده کرد یا کمپرس سرد بر محل قرار داد. استفاده از دهانشویه ضدعفونی کننده و آنتی بیوتیک نیز مطابق توصیه‌ی پزشک برای پیشگیری از عفونت اقدام موثر است.

 

درمان ورم دندان بعد از ایمپلنت

یکی از عوارض شایع بعد از جراحی دندان تورم و کبودی است. ورم ایجاد شده به دلیل برش‌هایی است که در محل جراحی ایجاد می‌شود. بنابراین هر چقدر منطقه‌ی جراحی وسیع تر باشد تورم هم بیشتر می‌شود. معمولا تورم  بعد از جراحی ایمپلنت در بیماران مسن بیشتر اتفاق می‌افتد.  تورم بعد از جراحی به وسیله‌ی سه اقدام کنترل می‌شود :

  •  استفاده از کمپرس سرد
  • استفاده کردن از داروهای ضد التهاب با تجویز پزشک
  • بالاتر بودن سر از بدن هنگام خوابیدن

 

عفونت بعد از ایمپلنت دندان

یکی از اهداف اصلی مراقبت بعد از ایمپلنت، جلوگیری از عفونت است. ایجاد عفونت بعد از ایمپلنت در بازه‌های زمانی مختلف و به دلایل متفاوت ایجاد می‌شود.

 ممکن است در عرض دو هفته بعد از کاشت زیر لثه دچار عفونت شود. که معمولا توسط باکتری‌های به جامانده هنگام کشیدن دندان و فقط چند دقیقه قبل از جا گذاشتن ایمپلنت ایجاد می‌شود.

ممکن است در طول 4 تا 8 هفته بعد از جراحی، لثه‌ی بالای ایمپلنت کمی متورم یا چرکی شود. در این مرحله علت عفونت شل شدن پیچ ایمپلنت است. نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست و بیرون آورن پیچ و استریل کردن آن یا تعویض با یک پیچ دیگر مشکل را برطرف می‌کند.

4 تا 8 هفته بعد از نصب ایمپلنت نیز ممکن است عفونت ایجاد شود. این عفونت در قسمتی از استخوان که اطراف بدنه‌ی ایمپلنت قرار دارد ایجاد می‌شود. آنتی بیوتیک‌های قوی این عفونت را درمان می‌کند اما اگر موثر نباشد باید قسمت استخوان مرده با جراحی حذف شود.

بعد از ثابت شدن پایه و قرار گرفتن روکش و بریج بر روی آن، ممکن است التهاب و عفونت در محل اتصال لثه و ریشه ایجاد شود. در فاصله‌ی میکروسکوپی بین روکش و پایه باکتری جمع شده و موجب بروز عفونت می‌شود. درمان این عفونت باز کردن پیچ و تمیز کردن و ضدعفونی کردن آن با محلول ضد باکتری است.

برای آگاهی بیشتر از جزئیات مراقبت از ایمپلنت به سایت شبکه دندان‌‌پزشکی میخک مراجعه کنید.

https://mikhakdental.com/